Sunday, December 9, 2012

entri untuk kakak .

assaLamuaLaikum ..
oke , seteLah semua entri yang sedih2 beLaka , kaLi ini saya taknak sedih dah .. penat sungguh .. sedih pun keadaan tak berubah , jadi mari kita Lupakan semua perasaan sedih tu . Hidup singkat sangat ,, kan ? Sekarang saya nak jadi orang yang bertabah hati . Saya nak jadi saya yang duLu . Saya yang sentiasa senyum waLau hati menangis . Saya yang sangat kuat , sangat kentaL , bLabLabLa .. saya harus happy kan ? Semua orang ada cabaran hidup masing-masing . Apa yang sedang saya hadapi adaLah bahagian saya . Bahagian saya yang orang Lain takkan mampu bertahan jika menghadapinya . Begitu juga jika bahagian orang Lain ,, saya pasti tak mampu menghadapinya . Every probLem is speciaLLy made for you , kan ? So mariLah berpegang pada pepatah omputih ' What doesn't kiLL you make you stronger' . So ,, chayyooo FARA !!
Saat ini ,, dah hampir 9 buLan kakak saya yang dipanggiL kaknyah daLam famiLi , pergi meninggaLkan kami untuk seLamanya . KaLau bukan orang perak mesti peLik sikit dengan panggiLan 'nyah' tu kan ? YeLaa kan tu panggiLan utk goLongan keceLaruan identiti tu . hehe .. tapi kat perak , kami ada yong , nyah , yang ..... atau kaLau transLate ke bhsa baku .. Long , Ngah , Lang .. oke ,, bunyiknya macam entri ni akan sedih jugak kan ? Sedih memang sedih , tapi saya teLah muLa menerima bahawa nyah tak ada Lagi di sini . BerbaLdi2 air mata saya tangiskan pun tetap tak akan kembaLikan dia ke sini . DaLam sedih , saya berasa tenang kerana dia tidak Lagi perLu menanggung derita dan sakit dunia . Arwah nyah adaLah kakak saya yang sangat kuat . Dia sentiasa senyum dan ketawa . Setiap kaLi , dia yang memeriahkan suasana . Dia pendam semua derita . Tapi , kami tahu . Kami tahu . ..
Nyah dan saya banyak berkongsi cerita . Setiap kaLi pergi mengambiL dia dari tempat kerja , sepanjang perjaLanan puLang macam2 jenis perkara akan kami bisingkan . Gosip adik beradik , gosip jiran tetangga , gosip sanak saudara , gosip poLitik , gosip artis .. semua kami tarah . hahaha ! Tapi akan habis biLa sahaja sampai di rumah . Apa yang kami buaLkan , kami sahaja yang akan tahu . DaLam banyak-banyak adik beradik saya , nyah yang paLing banyak tahu pasaL saya . Nyah yang paLing memahami situasi saya . Kami ada banyak perancangan masa depan yang kami bincang berdua . Tapi manusia merancang , ALLAH jua yang menentukan . Oke , saya dah nangis . Aduh , memang rindu . Sangat rindu . Sedikit kesaL kerana sebuLan sebeLum kematian nyah , saya tidak Lagi beruLang mengambiL nyah dari tempat kerja . Ayah yang mengganti tugas saya itu . Tapi , kereta saya adaLah kenderaan terakhir yang nyah naik semasa dia masih boLeh bercakap dan tertawa . 29 februari , itu tarikh terakhir nyah bersembang bergosip dengan saya . Saya ingat Lagi hari itu nyah minta saya temankan dia ke kedai motor di parit buntar . 1 mac , nyah demam dan dimasukkan ke wad HospitaL Parit Buntar . 2 Mac , nyah dibenarkan puLang tapi dia tak mampu berjaLan , hanya menggunakan tongkat . 3 Mac ,, maLam itu keadaan nyah teruk sekaLi . Dan sekaLi Lagi , kereta saya menjadi kenderaan terakhir yang nyah naiki semasa masih Lagi sedar . Kami hantar dia ke HospitaL PB , n seteLah diperiksa , mereka terus membawa nyah ke HospitaL Taiping . Saat itu , nyah teLah tidak sedarkan diri . Dan terus tidak sedarkan diri hingga hujung nafasnya .
Hari terakhir nyah , kami pergi meLawat dia pada waktu meLawat 12.30-2.00 petang . Tapi saat itu tubuh nyah sangat sejuk . Pernafasan sangat perLahan . Dan kami masing-masing daLam hati sudah dapat merasa bahawa teLah tiba masanya dia akan pergi , tapi masing-masing diamkan dan tak mahu menerima hakikat itu . 5.30 petang , kami mendapat panggiLan dari hospitaL yang meminta waris datang kerana nyah sedang tenat ( sedangkan nyah teLah pun meninggaL dunia waktu itu , prosedur hospitaL takboLeh kabarkan kematian meLaLui teLefon ). Adik saya yang bekerja di Taiping menjadi wakiL kami , dan panggiLan teLefon dari dia mengesahkan segaLanya . Nyah sudah kembaLi menghadap Yang Maha Pencipta . Saat saya menerima khabar itu ,, saya terus ke biLik , terduduk . BLur seketika sebeLum muLa menangis . Menghantar beberapa sms , menerima beberapa panggiLan yang mahu menenangkan saya . MaLam itu , jenazah nyah sampai pada jam 10 , saat itu saya tak mampu Lagi menahan air mata . Saya menangis teresak-esak . MakLong saya datang memeLuk saya dan saya menangis bagaikan budak keciL yang kehiLangan anak patungnya .
Kini , masih terasa kehadiran nyah . Kadang-kadang saya mimpikan dia . Pagi raya , terasa ketiadaan dia . Setiap sudut rumah ini , terbayang-bayang keLibat dia . BiLa rindu , saya buka akaun facebook nyah dan membaca komen2 yang ditaip oLehnya . 27 nov , hari Lahir nyah . Tapi nyah tak ada Lagi . Tapi saya tahu , nyah di sana pasti baik-baik sahaja sebab nyah orang baik . Mak sampai saat ini masih sebak setiap kaLi menyebut tentang nyah . Derita kehiLangan anak pastiLah Lagi hebat kan ?
Eh , entri ni tak sepatutnya sedih kan ? Tapi saya menangis menaip entri ni . Berat . Memang berat . Tapi semua orang akan berdepan dengan kematian . BiarLah kematian itu menjadi peringatan untuk kita yang masih hidup . Sekarang nyah teLah seLamat berangkat ke aLam akhirat . Kita yang masih hidup pun sedang menunggu giLiran . Mungkin esok Lusa atau mungkin sekejap Lagi giLiran kita .
nyah , kakchik rindu giLerrrrrrrrrrrrrrrrrr .
Oke , thanks sebab membaca entri ini . ( Bajet ada orang baca je =.= ) . KaLau tak ada orang baca pun maka ucapan thanks tu saya ucapkan kepada diri sendiri . kukuikui . daaaa ~



No comments: