Friday, August 12, 2011

ayah yang sangat saya sayangi




Menjaga ayah di hospital benar-benar memberi pengalaman yang menakutkan bagi saya .. Ayah jarang sakit .. sebab itu di kampung , ayah dipanggil 'AT' ..singkatan dari SIHAT .. menurut kata tok , ayah tak pernah sakit semasa dia masih kecil , sebab tu dipanggil SIHAT .. sepanjang menjadi anak ayah , ayah jarang tunjukkan rasa sakit walaupun kami tahu dia sedang sakit .. ayah jarang mengeluh .. kalau dia demam , dia ambil ubat dan berehat .. tak pernah kedengaran dia merintih , mengeluh atau mengadu kesakitan ..
Ayah , sama seperti arwah Tokwan , dan sama juga saya , amat takut dengan hospital .. selagi boleh , mmg tak akan ke hospital .. sekarang ALLAH menguji ayah .. malam pertama menjaga ayah , juga pertama kali seumur hidup saya bermalam di hospital , keadaan ayah sedikit teruk .. saya tahu ayah menahan sakitnya .. kalimah 'ALLAH' sentiasa di bibirnya .. saya tahu ayah sedang menahan kesakitan .. dan sesekali terluah perkataan 'sakit' dari mulut ayah .. saya tahu ayah benar-benar sakit .. walaupun begitu , ayah tidak sesekali meninggalkan solatnya .. walaupun tidak mampu bangun untuk berwuduk dan solat di atas katilnya , ayah sentiasa alert dengan waktu solat .. kalau tidak pasti , dia akan bertanyakan saya sama ada sudah masuk atau belum waktu solat .. bila saya katakan sudah , dia akan menyuruh saya ke surau untuk ke solat dan dia sendiri akan mula bersolat .. terima kasih ALLAH , Kau telah memilih aku untuk jadi anak kepada IsmaiL b Ibrahim ..
sepanjang malam ayah tidak lena tidur tapi tetapi berkali-kali menyuruh saya tidur .. saya tahu ayah kasihankan saya yang hanya duduk di tepi katil .. tapi dalam keadaan ini , bagaimana saya boleh lena .. sesekali ayah tertidur , wajahnya berkerut , menahan sakit .. sewaktu nurse yang bertugas ingin menukar lampin dan lapik katil ayah , nurse meminta saya menolongnya .. Tuhan saja yang tahu betapa saya ingin pitam melihat darah yang sangat banyak .. saya adalah seorang yang tidak tahan melihat darah yang banyak , saya mudah pitam .. tetapi entah dari mana kekuatan saya datang , sehingga selesai menukar lampin dan lapik , saya masih berdiri masih bertenaga masih ok .. sepanjang malam itu , 3 kali lampin dan lapik ayah ditukar , dan di ketiga-tiga kali itulah , ia dipenuhi darah .. Ya Allah , pada masa itu saya benar-benar takut .. saya takut kehilangan ayah .. entah berapa kali air mata saya menitis .. takut , sangat2 takut ..
bila tekanan darah ayah kerapkali menurun secara tiba-tiba , saya menggeletar , cuba mengusap2 tangan ayah walaupun entah ada sebarang kesan atau tidak .. dan malam itu beberapa kali ayah muntah membuatkan dia bertambah lemah .. jumlah drip , saya dah tak terkira , sebab terlalu banyak kali ditukar , dan kerana ayah telah kehilangan darah yang banyak , badan ayah telah dimasukkan dengan darah penderma .. menjelang pagi , dalam pukul 3 hingga 4 , ayah mengadu kesejukan yang amat sangat .. saya telah menyelimuti tubuh ayah dengan 3 helai selimut dan sehelai tuala , itupun ayah masih menggeletar .. ayah meminta saya menutup keseluruhan tubuhnya , termasuk kepala ..
bila azan subuh kedengaran , saya segera ke surau untuk solat dan mandi sementara ayah pun menunaikan kewajipannya di atas katil ,.. saya tahu beberapa pesakit dan waris pesakit memandang pelik melihat perilaku ayah , nurse mungkin sudah terbiasa melihat pesakit yang solat di atas katil .. kembali dari surau , beberapa HO dan MO mula masuk ke wad , dan sehingga pukul 8 pagi ntah berapa HO dan MO yang datang memeriksa ayah , dan entah berapa kali ayah menyuruh saya makan .. saya menolak dengan alasan menunggu adik saya habis kerja dan datang ke hospital .. dan entah berapa kali ayah bertanya keadaan mereka yang dirumah .. 'sekolah ke ammar dan oman?' " siapa yang nak pergi kedai belikan barang dapur?' dan lain-lain .. dan juga ayah bertanya saya 'tak kerja kah hari ini ?' .. itulah ayah .. sakit-sakit pun masih berfikir tentang orang lain ,, doktor kata itulah punca tekanan darah ayah menurun .. sebab ayah terlalu kuat berfikir ( sekali lagi saya tahu dari mana sifat sangat kuat berfikir saya ni datang ). saya meminta ayah jangan terlalu fikirkan mereka yang di rumah kerana tahulah kami menguruskan hal-hal di sana .. ayah cuma perlu berehat dan tenangkan fikiran .. sesekali ayah mengambil nasihat itu , dan tekanan darahnya kembali okay ..
selepas diperiksa pakar dan selepas dilakukan endoscopic , doktor memberitahu ayah perlu dibawa ke hospital Ipoh untuk menjalani CT scan . kata mereka , ujian endoscopic yang telah dilakukan gagal menunjukkan apa sebenarnya sakit yang sedang ayah hadapi .. maka tengah hari itu , ayah dibawa ke sana . Ayah ditemani adik saya yang bekerja sbg nurse . saya pula perlu menguruskan beberapa hal tertentu , jadi lebih mudah jika adik yang menemani ayah . menunggu hasil scan itu bagai menunggu sepakan penalti . jantung berdebar , makan tak lalu .. risau risau risau ..

saya pendekkan lah cerita .. okay ayah akan menjalani operation pada 22 hb ni .. jadi sesiapa yang membaca nukilan ini , doakan ayah saya ye .. saya sangat sangat sangat sayang ayah saya ..


masa ni ayah dah dipindahkan ke wad ortho dan pembedahan .. masa ni ayah dah boleh duduk ,, dah boleh membaca .. dan boleh bersembang ..





4 comments:

Fasya Abadie said...

ya Allah... betape beratnya dugaan fara dibulan ramadhan ini... menitis airmata taiko bace entri nie..

Taiko hanye mampu berdoa semoga ayah fara kuat dan lekas sembuh dan kembali AT (sihat) seperti sediakala...

Fara pun kuatkanlah semangat. Redha dan tabah hadapi dugaan hidup. Taiko sentiasa ada untuk fara.... InsyaAllah...

anak`itik`tokwi said...

thanks taiko .. kaLau sakit tu boLeh dipindahmiLik , fara nak mohon pada ALLAH supaya biar fara je yang tanggung .. ayah dah banyak berkorban utk kami .. InsyaALLAH , semoga semuanya kembaLi okay .. tq taiko :)

aulia'umair said...

semoga ayah cik fara cepat sembuh..kuatkan semangat..i.Allah semua okeyh..i.Allah sye akn doakan ksembuhan untk ayah cik fara..:)

anak`itik`tokwi said...

terima kasih auLia :)
Moga ALLAH merahmati hidup auLia .. terima kasih sgt2 .. :)