Saturday, May 23, 2009

Hari Guru...~

Tgk tajuk pun dah tau kan kisah berikut ni mengenai apa..hehe..walaupun ini kali kedua aku melalui hari guru sebagai seorang guru, tapi aku kira inilah the very 1st time..sbbnya masa hari guru tahun lepas, adalah hari guru aku sebagai seorang guru praktikal di SMK BB Seri Petaling..itupun masa tu hari guru belum disambut lagi di sekolah tu..jd secara rasmi, inilah hari guru pertama aku..perasaan? susah nak cakap..dulu, masa sambutan di sekolah, aku sebagai pelajar, sekarang, aku sebagai guru..banyak bezanya..bila dah berada di kedudukan ini, barulah aku menyelami perasaan cikgu-cikgu aku dulu..perasaan tu istimewa sangat bila kita dirai dalam satu majlis khas..melihat wajah-wajah pelajar yang semangat sekali, yang tersenyum pada kita..ntahlah..susah nak digambarkan dengan kata-kata..hadiah?walau aku tak pernah berharap pelajar akan beri hadiah pada hari ini, tp aku hargai setiap hadiah yang aku terima..sebaris ucapan “selamat hari guru” pun sangat bermakna dan tak ternilai bagi aku..inikan pula bila student datang beri hadiah dan menyatakan “ kami sayang cikgu”..ada seorang pelajar aku ni, datang pada aku, untuk beri hadiah..aku ingat lagi apa yang dia cakap “cikgu, selamat hari guru..saya nak cikgu tahu, saya paling sayang cikgu…”..mana tak terharu..antara ayat2 dari pelajar-pelajar aku setelah aku buka semua hadiah yang aku terima..(sesetengah tidak menulis pun nama mereka, sesetengah menulis ucapan selamat hari guru..dan yang aku taip di bawah ialah ayat-ayat yang ditulis oleh beberapa pelajar pada kertas yang dilekatkan bersama2 hadiah)

“ kami 2RKS sayang cikgu”

“ingin sekali aku duduk di sisimu
melihat keindahan di wajahmu,
setitik ilmu yang kau hulurkan padaku,
akan ku tunjuk keyakinanku padamu.
Ingin sekali aku bersamamu,
Menyanyi lagu mesra bersamamu,
Bagai terkenang masa dahulu,
Pabila bersamamu, Cikgu Farhana..” - pantun yang dicipta khas oleh pelajar kelas aku..

“selamat hari guru, halalkan ilmu yang diberikan..maafkan setiap kesalahan yang dilakukan, berkati setiap ajaran yang dicurahkan…..”

“terima kasih di atas jasamu mendidikku untuk menjadi insan yang berguna di masa hadapan. Semoga cikgu dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur. Selamat Hari Guru”

“ Terima kasih cikgu kerana telah mendidik saya dengan baik..”




wew..slmt hari guru untuk semua guru di Malaysia..x kiralah guru rasmi atau x..( ajar sesuatu pd seseorang pun dah dikira cikgu..kan kan)


No comments: